Zasady oceniania

Zasady oceniania i wymagania edukacyjne z wychowania fizycznego w Publicznym Gimnazjum im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Zarębach

Zasady BHP 
W szkole najczęściej notuje się wiele nieszczęśliwych wypadków na lekcjach wychowania fizycznego. Przeprowadzone analizy przyczyn wykazują, że można uniknąć powstawania wypadków, gdyby uczniowie postępowali zgodnie z zaleceniami wydawanymi przez nauczyciela wychowania fizycznego. Dlatego zobowiązuje się wszystkich uczniów do przestrzegania zasad bhp na zajęciach wychowania fizycznego, a w szczególności:

  • Przynosić strój sportowy (koszulka, spodenki sportowe i obuwie sportowe na jasnej podeszwie) i przebranie się przed lekcją wychowania fizycznego (higiena ciała i stroju).
  • Przebierać się w przebieralni, pozostawiać ubrania i obuwie w należytym porządku, zdjąć kolczyki, w przypadku długich włosów związać je. (higiena i bhp)
  • Zadbać, aby paznokcie były krótko obcięte. (higiena i bhp)
  • Aktywnie uczestniczyć w lekcji – terminowe przystępowanie do sprawdzianów, w razie nieobecności zaliczenie sprawdzianu w ciągu dwóch następnych tygodni. (zasady oceniania)  
  • Wszystkie ćwiczenia należy wykonywać tylko w obowiązującym stroju sportowym. (higiena i bhp)
  • Na zajęciach wychowania fizycznego można wykonywać ćwiczenia tylko te, które polecił nauczyciel wf. (bhp)
  • Ćwiczenia należy wykonywać zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz  zaleceniami wydanymi, przez nauczyciela wf. (bhp)
  • Rozstawiać sprzęt do ćwiczeń tylko na polecenie nauczyciela i w jego obecności. (bhp)
  • Wydany sprzęt sportowy można używać tylko na polecenie nauczyciela i w jego obecności. (bhp)
  • Ćwiczeń nie należy wykonywać na uszkodzonym lub niewłaściwym sprzęcie. (bhp)
  • Wszelkie uszkodzenia sprzętu i urządzeń sportowych należy zgłaszać nauczycielowi wf. (bhp)
  • Należy dbać o czystość sali gimnastycznej i boisk sportowych. (higiena i bhp)
  • Na zajęciach wf nie wolno uprawiać złośliwych żartów oraz nie pozwolić na to kolegom. (higiena, bhp zasada fair play)
  • Salę gimnastyczną należy wietrzyć w przerwach międzylekcyjnych a w okresach ciepłych dni przez cały czas ćwiczeń. (higiena i bhp)
  • Należy służyć radą i nieść pomoc słabszym kolegom. (higiena, bhp, zasada fair play)
  • Wszelkie wypadki należy zgłaszać nauczycielowi wf. (bhp)
  • Dostarczyć zwolnienie lekarskie od lekarza specjalisty do końca września, w przypadku stałej niedyspozycji zdrowotnej (decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły).  (bhp, zasady oceniania) 
  • Dostarczyć zwolnienie lekarskie od lekarza specjalisty do końca września, z wybranych ćwiczeń do nauczyciela wf. (bhp, zasady oceniania) 
  • Przestrzegać regulaminu korzystania z obiektów, przyrządów i przyborów sportowych (używać sprzęt zgodnie z przeznaczeniem, za zniszczony sprzęt przez ucznia odpowiadają rodzice). (bhp, zasady oceniania) 
  • Przestrzegać zasad BHP, fair play, dyscypliny – wykonywać polecenia nauczyciela.  (higiena, bhp zasada fair play, zasady oceniania)
  • Nie wnosić i nie korzystać z komórek i innych urządzeń (np. mp3).  (higiena, bhp, zasady oceniania)


1. Przedmiot oceny
Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocenianiu podlegają:
- sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z przedmiotu,
- zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie do zajęć,
- stosunek do partnera i przeciwnika,
- stosunek do własnego ciała,
- aktywność fizyczna,
- postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami,
- osiągnięte wyniki w sportach wymiernych (załączniki 1-7), dokładność wykonania zadań i poziom zdobytej wiedzy.

2. Skala ocen
W ocenianiu zarówno cząstkowym, jak i semestralnym oraz rocznym stosowane są następujące stopnie i ich cyfrowe odpowiedniki:
1- niedostateczny
2 - dopuszczający
3 - dostateczny
4 - dobry
5 - bardzo dobry
6 - celujący
dodatkowe oznaczenia –,+


3. Semestralne kryteria ocen
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który wykazuje się szczególnym zaangażowaniem w pracy, twórczą postawą, umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza program w danej klasie. Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia, chętnie uczestniczy w zajęciach sportowo- rekreacyjnych, bierze udział w konkursach, zawodach i olimpiadach, reprezentując szkołę. Osiąga wysokie wyniki ze sprawdzianów.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który całkowicie opanował zadania z poziomu rozszerzonego dla danej klasy. Bardzo starannie i sumiennie wykonuje zadania, wykazuje duże zaangażowanie na lekcji oraz jest dobrze przygotowany do zajęć. Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia, systematycznie doskonali sprawność motoryczną i osiąga duże postępy w osobistym usprawnieniu. Czynnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych o charakterze sportowo- rekreacyjnym. Osiąga wysokie wyniki ze sprawdzianów.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który bez zarzutu wywiązuje się z obowiązków, w poszczególnych klasach, osiąga postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości na poziomie podstawowym, przy pomocy nauczyciela realizuje zadania poziomu rozszerzonego. Wysokie są staranność i sumienność w wykonywaniu zadań i zaangażowanie w przebieg lekcji oraz stopień przygotowania do zajęć. Uczeń prowadzi higieniczny tryb życia, uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych o charakterze sportowo- rekreacyjnym. Osiąga dobre wyniki ze sprawdzianów
Ocenę dostateczną lub dopuszczającą otrzymuje uczeń, który otrzymuje adekwatnie do włożonego wysiłku w wywiązywanie się z obowiązków, stopnia postępu w opanowaniu umiejętności i wiadomości na poziomie podstawowym w poszczególnych klasach, poziomu staranności i sumienności w wykonywaniu zadań, zaangażowania w przebieg lekcji oraz stopnia przygotowania do zajęć. Osiąga słabe wyniki ze sprawdzianów.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który wykazuje szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu, nie bierze czynnego udziału w lekcji, swoim zachowaniem dezorganizuje pracę, stwarzając niebezpieczeństwo dla siebie i innych, notorycznie jest nieprzygotowany do zajęć, prowadzi niehigieniczny i niesportowcy tryb  życia.

4. Zasady wystawiania oceny semestralnej (rocznej)
Uczniowie o swoich ocenach cząstkowych wynikających z oceny nauczyciela są informowani na bieżąco, zaś o większości ocen uczeń decyduje sam, gdyż są to oceny z testów i prób, których limity są podawane uczniom na pierwszych w roku szkolnym lekcjach organizacyjnych a ponadto są stale wywieszone w gablocie na korytarzu szkolnym do zapoznania się zarówno dla uczniów jak i rodziców.
Uczeń otrzymuje w semestrze nie mniej niż osiem ocen cząstkowych. Są to: trzy oceny z lekkiej atletyki (skoki, biegi, rzuty), po jednej ocenie z atletyki terenowej, koszykówki, siatkówki, gimnastyki, pozostałe oceny są za jeden z realizowanych działów w semestrze tj. tenis stołowy, unihokej, RMT, piłka ręczna, piłka nożna, ringo. Suma wszystkich ocen cząstkowych ucznia podzielona przez ich ilość daje średnią ocen. Średnia ocen jest jedną z głównych składników oceny semestralnej (rocznej). Przy ustalaniu oceny dokonuje się zaokrąglenia średniej do całości. Jeżeli średnia jest powyżej 50/100 np. 4,56 to ocenę wystawia się wyższą tj. w tym przypadku 5. Natomiast średnia poniżej tego progu np. 4,39 powoduje zaokrąglenie w dół tj. w tym przypadku 4. Należy jednak pamiętać, że nauczyciel przy określaniu oceny semestralnej (rocznej) bierze pod uwagę również inne główne składniki oceny wymienione wcześniej w przedmiocie oceny. Frekwencja na zajęciach jest systematycznie odnotowywana na specjalnie przygotowanej karcie i również ma wpływ na ocenę.



5. Zasady oceniania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Przy określaniu oceny zarówno cząstkowej jak i semestralnej nauczyciel bierze pod uwagę głównie postawę ucznia, jego zaangażowanie w ćwiczenie i chociażby minimalny postęp. Nie stosuje się przy ocenianiu żadnych limitów ani ściśle określonych norm.

6. Sposoby dokumentowania osiągnięć ucznia i informowania o nich rodziców.

Każda ocena, zarówno wynikająca z testu czy próby, bądź uznaniowa jest wstawiana do dziennika lekcyjnego i uczeń jest o niej informowany. Ponadto wszystkie oceny wraz z wynikami testów (zaliczeń) są zapisane na kartach testowych i przechowywane przez nauczyciel do końca roku szkolnego, mogą one być w każdej chwili udostępnione rodzicom do zapoznania. Rodzice poza tym są informowani o wynikach dziecka na zebraniach ogólnych i dniach otwartych.



Załącznik 1.
Limity na oceny z biegów przełajowych w gimnazjum.

klasa
kategoria
dystans
Ocena
Celujący
Bardzo dobry
Dobry
Dostateczny
Dopuszczający
I
Dz.
1000m
4:40
5:10
5:50
6:50



Ukończenie próby
Chł.
1500m
6:00
7:00
8:00
9:00
II
Dz.
1000m
4:30
5:00
5:40
6:40
Chł.
1500m
5:45
6:45
7:45
8:45
III
Dz.
1000m
4:20
4:50
5:30
6:30
Chł.
1500m
5:30
6:30
7:30
8:30
* czas podany w minutach

Załącznik 2.
Limity na oceny z biegów w gimnazjum.

Klasa
Ocena
100m. (s)
200m. (s)
300m. (s)
400m. (min)
600m. (min)
800m. (min)
1000m. (min)
1500m. (min)
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.


I
6
15,00
13,00
-
-
52,00
45,00
-
-
2:10
-
-
-
-
3:10
-
-
5
16,00
14,00
-
-
55,00
50,00
-
-
2:30
-
-
-
-
3:30
-
-
4
17,50
16,00
-
-
65,00
60,00
-
-
3:00
-
-
-
-
4:30
-
-
3
20,00
19,00
-
-
80,00
75,00
-
-
3:30
-
-
-
-
6:00
-
-
2
U
K
O
Ń
C
Z
E
N
I
E

P
R
Ó
B
Y


II
6
14,50
12,50
-
-
50,00
43,00
-
-
2:00
-
-
-
-
3:00
-
-
5
15,50
13,50
-
-
53,00
48,00
-
-
2:20
-
-
-
-
3:20
-
-
4
17,00
15,50
-
-
63,00
58,00
-
-
2:50
-
-
-
-
4:20
-
-
3
19,50
18,00
-
-
75,00
70,00
-
-
3:20
-
-
-
-
5:30
-
-
2
U
K
O
Ń
C
Z
E
N
I
E

P
R
Ó
B
Y


III
6
14,00
12,00
29,00
26,00
-
-
1:10
1:00
-
-
2:50
2:30
-
-
-
5:00
5
15,00
13,00
33,00
28,00
-
-
1:25
1:10
-
-
3:10
2:50
-
-
-
6:00
4
16,50
15,00
38,00
33,00
-
-
1:35
1:25
-
-
3:40
3:20
-
-
-
7:00
3
19,00
17,00
45,00
40,00
-
-
1:50
1:40
-
-
4:30
4:00
-
-
-
9:00
2
U
K
O
Ń
C
Z
E
N
I
E

P
R
Ó
B
Y
Załącznik 3.
Punktacja prób koszykarskich

Lp.
Rodzaj próby
kl I
kl II
kl III
Ocena
Dz.
Chł
Dz.
Chł
Dz.
Chł
1.
Rzut z dwutaktu

celność
9
9
9
10
10
10
6
7
7
8
8
9
9
5
4
5
5
6
6
7
4
2
3
3
4
4
5
3
PRÓBA WYKONANIA ĆWICZENIE
2
ODMOWA WYKONANIA ĆWICZENIA
1
2.
Rzut z dwutaktu

Czas



<54
<52
<52
<50
<50
<48
6
54-57
52-55
52-55
50-53
50-53
48-51
5
57-61
55-59
55-59
53-57
53-57
51-55
4
61-65
59-63
59-63
57-61
57-61
55-59
3
PRÓBA WYKONANIA ĆWICZENIE
2
ODMOWA WYKONANIA ĆWICZENIA
1
3.


Slalom z kozłowaniem
<34
<32
<32
<30
<30
<28
6
34-39
32-37
32-37
30-35
30-35
28-33
5
39-44
37-42
37-42
35-40
35-40
33-38
4
44-49
42-47
42-47
40-45
40-45
38-43
3
PRÓBA WYKONANIA ĆWICZENIE
2
ODMOWA WYKONANIA ĆWICZENIA
1
4.
Rzuty osobiste
7
8
8
9
9
10
6
4
5
5
6
6
7
5
2
3
3
4
4
5
4
1
1
2
2
2
3
3
PRÓBA WYKONANIA ĆWICZENIE
2
ODMOWA WYKONANIA ĆWICZENIA
1
5.
Krok dostawny w obronie
<20
<19,5
<19,5
<19
<19
<18
6
20-21
19,5-20,5
19,5-20,5
19-20
19-20
18-19
5
21-24
20,5-23,5
20,5-23,5
20-23
20-23
19-22
4
24-27
23,5-26,5
23,5-26,5
23-26
23-26
22-25
3
PRÓBA WYKONANIA ĆWICZENIE
2
ODMOWA WYKONANIA ĆWICZENIA
1

Wyniki z pięciu prób sumuje się i dzieli przez 5. Osiągnięta średnia decyduje o ocenie: powyżej 5,5 ocena celująca, powyżej 4,5 ocena bardzo dobra, powyżej 3,5 ocena dobra, powyżej 2,5 ocena dostateczna.










Załącznik 4
Limity na oceny ze skoków w gimnazjum

Klasa
Ocena
Skok w dal
Skok w dal z miejsca
Skok wzwyż
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.


I
6
4,00
4,60
2,00
2,40
1,30
1,45
5
3,60
4,00
1,90
2,05
1,10
1,25
4
3,20
3,50
1,60
1,80
0,90
1,10
3
2,50
2,60
1,40
1,50
0,75
0,90
2
UKOŃCZENIE PRÓBY


II
6
4,20
4,90
2,20
2,50
1,35
1,55
5
3,80
4,20
1,95
2,20
1,15
1,30
4
3,40
3,50
1,70
1,90
0,95
1,15
3
2,60
2,80
1,40
1,50
0,80
1,00
2
UKOŃCZENIE PRÓBY


III
6
4,40
5,00
2,30
2,65
1,40
1,65
5
3,90
4,40
2,00
2,40
1,20
1,40
4
3,40
3,80
1,60
2,00
0,90
1,20
3
2,70
3,00
1,40
1,60
0,75
1,05
2
UKOŃCZENIE PRÓBY

Załącznik 5
Limity na oceny z rzutów w gimnazjum

Klasa
Ocena
Piłeczka palantowa
Pchnięcie kulą 3kg
Pchnięcie kulą 4kg
Pchnięcie kulą 5kg
Piłka lekarska w tył 2kg
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.
Dz.
Chł.


I
6
38
50
8,50


9,50


9,00
11,00
5
30
45
6,50


7,50


7,50
8,00
4
22
30
5,50


6,50


6,70
7,00
3
15
20
4,50


5,00


4,80
5,00
2
UKOŃCZENIE PRÓBY


II
6
43
60
9,00


10,00


9,50
12,50
5
32
50
7,00


8,00


8,00
10,00
4
24
35
6,00


6,70


7,00
8,00
3
16
25
4,60


5,20


5,00
5,50
2
UKOŃCZENIE PRÓBY


III
6
48
70
9,50

8,50


10,50
10,00
15,00
5
34
55
7,50

6,50


9,00
8,50
12,00
4
25
40
6,20

5,50


7,50
7,50
9,00
3
17
30
5,00

4,00


6,00
5,50
6,00
2
UKOŃCZENIE PRÓBY













Załącznik 6.
Punktacja prób gimnastycznych

kl.
Płeć
Ocena
2
3
4
5
6
I
Dz.
Przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego
Przewrót w tył z przysiadu do przysiadu
1. Przewrót w przód na skrzyni (2 części)
2. mostek z leżenia do stania
1. Stanie na rękach zamachem jednonóż przy ścianie
2. Skok kuczny przez skrzynię (4 części)
1. Przewrót w przód ze współćwiczącym
2. Skok rozkroczny przez kozioł (5-ty otwór, odległość 60 cm)
Chł.
Przewrót w przód ze stania do przysiadu podpartego
Przewrót w tył z przysiadu do rozkroku
1. Przewrót w przód na skrzyni (3 części)
2. mostek z leżenia do stania
1. Stanie na rękach zamachem jednonóż przy ścianie
2. Skok kuczny przez skrzynię (4 części)
1. Skok z przewrotem w przód przez skrzynię (4 części)
2. Trzy podciągnięcia w zwisie
II
Dz.
Przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego
Przewrót w tył z przysiadu do przysiadu
1. Przewrót w przód na skrzyni (3 części)
2. mostek ze stania i powrót
1. Stanie na rękach z marszu  przy ścianie
2. Skok rozkroczny przez kozioł (5-ty otwór, odległość 60 cm)
1. Skok z przewrotem w przód przez skrzynię (4 części)
2. wymyk z podskoku
Chł.
Przewrót w przód ze stania do przysiadu podpartego
Przewrót w tył z przysiadu do rozkroku
1. Przewrót w przód na skrzyni (4 części)
2. Piramidy wieloosobowe
1. Stanie na rękach zamachem obunóż przy ścianie
2. Skok rozkroczny przez kozioł (6-ty otwór, odległość 80 cm)
1. Półsalto z odbiciem na skrzyni (4 części)
2. Wymyk ze stania
III
Dz.
Przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego
Przewrót w tył z przysiadu do rozkroku
1. Przewrót w przód na skrzyni (4 części)
2. mostek ze stania i powrót
1. Stanie na rękach zakończone przewrotem w przód do stania
2. Skok z przewrotem w przód przez skrzynię (4 części)
1. Półsalto z odbiciem na skrzyni (3 części)
2. Wymyk ze stania
Chł.
Przewrót w przód ze stania do przysiadu podpartego
Przewrót w tył z rozkroku do rozkroku
1. Przewrót w przód na skrzyni (5 części)
2. Przewrót w tył z przysiadu do stania przez stójkę
1. Stanie na rękach zakończone przewrotem w przód do stania
2. Skok z przewrotem w przód przez skrzynię (5 części)
1. Skok rozkroczny przez skrzynię wzdłuż.
2. Wymyk ze zwisu.






















Załącznik 7.
Punktacja prób siatkarskich

kl.
Płeć
Ocena
2
3
4
5
6
I
Dz.









Podjęcie próby wykonania ćwiczenia
Odbicia piłki sposobem oburącz górnym w kole o promieniu 1,6m min. 15 razy
Odbicia piłki sposobem oburącz dolnym w kole o promieniu 1,6m min. 15 razy
Odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym na przemian  w kole o promieniu 1,6m min. 15 razy
3 zagrywki na 5 prób - górne
Odbicia w trójkach ze zmianą miejsca. Minimum 20 sekund.
4 zagrywki na 5 - górne
Chł.
Odbicia piłki sposobem oburącz górnym w kole o promieniu 1,6m min. 20 razy
Odbicia piłki sposobem oburącz dolnym w kole o promieniu 1,6m min. 15 razy
Odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym na przemian  w kole o promieniu 1,6m min. 20 razy
3 zagrywki na 5 prób - górne
Odbicia w trójkach ze zmianą miejsca. Minimum 30 sekund.
5 zagrywek na 5 - górne
II
Dz.
Odbicia górne w parach przez siatkę. Min. 20 sekund.
Odbicia dolne w parach przez siatkę. Min. 20 sekund.
Odbicia górne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 20 sek.
4 zagrywki na 5 prób - górne
Odbicia dolne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 20 sek.
5 zagrywki na 5 prób - górne
Chł.
Odbicia górne w parach przez siatkę. Min. 30 sekund.
Odbicia dolne w parach przez siatkę. Min. 30 sekund.
Odbicia górne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 30 sek.
5 zagrywek na 5 prób
Odbicia dolne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 30 sek.
4 zagrywki na 5 prób
w pasie 3 m.
III
Dz.
Odbicia górne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 20 sek.
3 zagrywki na 5 prób - górne
Odbicia dolne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 20 sek.
4 zagrywki na 5 prób - górne
Akcja przyjęcie – wystawienie – zbicie 2 razy. 4 zagrywki na 5 w pasie 3m.
Odbicia górne i dolne w gwieździe ze zmianą miejsca. Min 30 sek.
5 zagrywek na 5 w pasie 3m.
Chł.
Odbicia górne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 30 sek.
3 zagrywki na 5 prób
Odbicia dolne w trójkach ze zmianą miejsca. Min 30 sek.
5 zagrywek na 5 prób – w pasie 3m.
Akcja przyjęcie – wystawienie – zbicie 3 razy. 5 zagrywek na 5 w pasie 3m.
Odbicia górne i dolne w gwieździe ze zmianą miejsca. Min 40 sek.
5 zagrywek na 5 w koło o promieniu 1,60m











 

© 2015 Sport szkolny. Szablon Templateism

Back To Top